Polskie prawo w ciągu ostatnich lat regularnie zmienia się kierunku, mającym na celu zwiększenie uprawnień konsumentów w relacji z przedsiębiorcami. Powoduje to, że czasem w obiegowej opinii powstaje przekonanie, że uprawnienia klienta są większe niż w rzeczywistości.
Prawo do zwrotu towaru – czy przysługuje zawsze?
Jedną z takich właśnie kwestii jest prawo do zwrotu towaru, zakupionego w sklepie. Bardzo często zdarza się, że prawnik odwiedzany jest przez klienta, który chciał dokonać w sklepie zwrotu towaru – a ponieważ spotkał się z odmową, chce aby adwokat lub radca prawny podjęli w jego imieniu odpowiednie kroki prawne przeciwko sprzedawcy. Tymczasem w wielu przypadkach taki pogląd jest błędny, a spotkanie kończy się na tym, że radca prawny musi wyjaśnić klientowi, iż sprzedawca nie jest zobowiązany do przyjęcia zwrotu. Więcej na dany temat znajdziecie pod adresem https://kancelariaminsk.pl/.
Od czego zależy nasze prawo?
Przede wszystkim musimy pamiętać, że prawo do odstąpienia od umowy (jak formalnie nazywa się zwrot towaru) przysługuje w przypadku wystąpienia łącznie kilku okoliczności:
- umowa zawierana jest poza siedzibą przedsiębiorcy (w praktyce najczęściej dotyczy to zakupów przez Internet);
- odstąpienie od umowy następuje w odpowiednim czasie (co do zasady jest to 14 dni);
- umowa zawarta była przez konsumenta z przedsiębiorcą;
- towar nie nosi śladów użytkowania.
Brak jest natomiast jakichkolwiek regulacji prawnych, nakazujących przyjęcie zwrotu towaru w sklepie stacjonarnym – i nawet pismo, które sporządzi w naszym imieniu np. radca prawny, tego nie zmieni. Jeśli w takim sklepie istnieje możliwość zwrotu, to wynika to tylko z dobrej woli sprzedawcy.